سوله تیرورقی - سوله|سوله سازی|ساخت سوله
15601
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15601,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode_popup_menu_text_scaledown,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive
 

سوله تیرورقی

سوله تیرورقی

سوله تیرورقی :

تولید سوله ها برای استفاده به عنوان سازه هایی که دارای سالن های وسیع و دارای سقفی سرپوشیده می باشند، در روزگار کنونی مانند سایر نقاط دنیا در میان ایرانیان نیز مرسوم شده است. در میان انواع تولیدی این سازه ها، سوله تیرورقی از نوع قدیمی سوله های تولیدی در کشور می باشد که دارای کاربردها و ویژگی های مختص به خود هستند.

این سوله ها اولین نوع سوله ای بودند که در کشور ایران تولید شده اند اما به دلیل نقص هایی که در ساخت آن ها وجود داشته است، رفته رفته از چرخه ی تولید کنار گذاشته شده و یا حداقل، میزان ساخت و سفارش آن ها بسیار کم شده است.

دلیل این امر هم این می باشد که پیشرفت علم و تکنولوژی باعث ابداع روش های جدیدی در طراحی و تولید سازه ها شده است و میزان عیوب موجود در آن ها را به حداقل ممکن رسانده است.

سوله تیرورقی

سوله تیرورقی امکان نصب انواع جرثقیل ها را در خود دارند و همین امر باعث کاربرد آن ها در انواع صنایع شده است.

سوله تیر ورقی، از جنس فولاد خام تولید می شوند و به همین دلیل جزو سازه های سنگین وزن به شمار می آیند و امکان مانور بر روی ساختار شکل ظاهری آن ها بسیار محدود می باشد.

این سوله ها در قیاس با انواع سوله های دیگر که در سالیان اخیر اقدام به تولید آن ها شده است دارای استحکام و انسجام کمتری برای تحمل وزن ها و بارهای وارد شده به خود دارند و مقاوت کمی در برابر زلزله و طوفان و … از خود نشان می دهند.

در کنار این ها می توان به امکان بازیافت قطعات به کاربرده در ساختار آن ها اشاره نمود که در زمره ویژگی های مثبت این سازه قرار می گیرد.

به خاطر همین نقص هایی که در ساخت سوله تیرورقی وجود دارد، ساخت سوله های دیگری از جمله سوله  یو بی ام و سوله های خرپایی در سال های بعد قابلیت تولید در ایران را پیدا کردند.

ساخت سوله های تیرورقی

ساخت سوله های تیرورقی

ساخت سوله های تیرورقی : سوله ها این سازه های فولادی پیش ساخته امروزه بخش بزرگی از این صنعت را به خود اختصاص داده است . در ساخت سوله ها سعی براین شده تا هزینه های ساخت سازه را کاهش دهند و وزن سازه را نیز کم کنند اما با توجه به ابعاد ستون ها و قطعات این سازه ها نیاز به روش و ساختار خاصی است تا بتوان این انتظارات را برآورده کرد .

ساخت سوله های قدیمی عمدتا به این روش صورت گرفته است , ساخت سوله های تیرورقی محدودیت هایی به همراه دارد که عاملی شده تا این سوله ها کم تر مورد استفاده قرار بگیرند . یکی از اجزای سوله های تیرورقی وال پست است که نیروها و فشارهایی که به دیوار سوله وارد می شود را به فریم منتقل می کنند شکل ظاهری این سوله ها به صورت ستون طراحی می شود و در انتهای سوله نصب می گردد .از دیگر اجزای تشکیل دهنده سوله های تیرورقی می توان موارد زیر را نام برد :

  1. تکیه گاه جرثقیل ها
  2. پیچ و مهره ها
  3. قاب اصلی سوله
  4. بولت
  5. میل مهار
  6. آبچکان
  7. کف ستون
  8. سایبان
  9. پرلین

خصوصیات سوله های تیرورقی :

سوله های تیرورقی مانند همه ی سوله های دیگر علاوه بر کاربری هایی که دارند، معایبی دارند و مزایایی که در اینجا به شرح آن ها می پردازیم .

مزایای سوله های تیرورقی :

  • نصب جرثقیل سقفی در این سوله ها امکان پذیر است .
  • ساخت سوله های چند طبقه ای به این روش امکان پذیر است .
  • بازیافت قطعات سازه امکان پذیر است .
  • قابلیت جابه جایی این سوله ها امکان پذیر است .

معایب سوله های تیرورقی :

  • یکی از محدودیت های جدی این سوله ها ابعاد دهانه آن هاست .
  • وزن بالای این سازه ها .
  • هزینه های صرف شده به جهت ساخت این سازه ها بالاست .
  • سرعت ساخت سوله های تیروقی به نسبت سایر سوله ها پایین است .
بدون نظر

ارسال دیدگاه